5 mars 2011

Bergen Street Cardigan...

...heter mitt senaste projekt.
Jag är i akut behov av koftor och kände ett lika akut behov av att sticka en ny kofta. Den här modellen är lättstickad men ser ändå vacker ut i sin enkelhet.






















Garnet som jag använder är det härliga tweedgarnet "City Tweed DK" från Knit picks i färgerna ljusgrönt och brunt.
Jag har njutit av att sticka enkel slätstickning framför spännande filmer och det blir tydligt vad mycket minnen som stickas in i ett stickprojekt. När jag har haft en stickkväll och lägger ifrån mig stickorna en vecka, så kommer jag alltid att tänka på filmen som jag såg sist, musiken som jag hörde, eller diskussionen som jag förde, när jag tar fram stickningen nästa gång.
Ibland är det starka minnen som överförs, och det påminner om de sinnesupplevelser som man kan uppleva när man hör musik som man har lyssnat på under en viss period i livet, eller känner en doft som man inte har känt på länge . Vissa tankegångar återupplevs och, ja, en trevlig stickning kan bli ännu mer underhållande på grund av detta.

Fotot ovan kommer förresten från Knitpicks.com och fotot nedan från www.knitdarling.com




Inga kommentarer: