22 nov. 2009

Batikfärgade sockar


Jag har stickat sockar i storlek 28 och i ett gemensamt projekt tillsammans med äldste sonen batikfärgades sockarna med Kool aid.


Det var första gången som jag batikfärgade och jag var lite tveksam till vad mina knasiga knutar skulle ge för resultat.















Garnet är ett 100%igt ullgarn som jag visserligen glömde att tvätta före färgning, men färgen fastnade ganska bra ändå. Vi rörde knappt om i färggrytan, vilket fick till följd att färgningen blev lite flammig. Som tur är stör det inte slutresultatet, tycker vi.
Innan jag började färga med Kool aid hittade jag rekommendationer om att använda en påse färg per 30 g. garn.
Min erfarenhet är att det går åt dubbla mängden färg om man vill ha riktigt klara färger.
Inför färgningen av sockarna blandade vi i 3 påsar Kool Aid (sockarna väger 60 g.), men när färgningen var klar och sockarna var för ljusa för vårt önskemål, så blandade vi i ytterligare en påse och värmde upp färgbadet en gång till.













Nu vill jag sticka fler sockar och färga i allsköns färger!




Mönstret på sockarna kommer härifrån och de är stickade från tån och uppåt. Det var första gången som jag gav mig på den här modellen och den var jättesmidig!
På fotot till vänster ser sockarna enorma ut, men sanningen är att de faktiskt passar ganska bra. Om sockarnas ägare bara kunde hålla stilla fötterna i ett par sekunder, så...


1 kommentar:

Eva sa...

Va häftiga dom blev. verkligen annorlunda.
säger som mina söner:"skit"-snygga